BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, August 13, 2012

SIREN

Senang saja ,

tak perlu kita nak sebok hal luar , apa kata kita selesaikan masalah dan perkara yang berlaku disekeliling kita dahulu . Sebelum kita nak masuk isu politik antarabangsa.
Kat kolej tempat kita belajar menuntut ilmu , kita selesaikan apa yang patut. Kalau hak sebagai student di tindas , maka tiba masa untuk bersuara. Voice out our Rights.
Aku rasa tak patut kot korg sebagai student kat situ nak sebuk hal luar kolej ??? sebab hal kat kolej korang sendiri pon tak korang setelkan , voice out mende ...

Cukup untuk kita tahu , ambil inspirasi mereka-mereka di luar sana dalam menegakkan Agama mereka ,Hak mereka , Keinginan mereka dan Kebebasan mereka.
Palestin , syria , mesir contohnya negara yang sedang berkonflik . Suara rakyat makin lantang , kekuatan para muslimin menetang kekerasan yahudi dan sekongkol mereka.
Tak perlu rasanya untuk korang sebuk kibar bendera , join himpunan apa bagai. Kalau isu kemelut kat tempat korang menuntut pon korang buat tak tahu sahaja. Berkawan-kawan pon korang jarang, duk dengan kelompok korang sendiri. Tak perlu nak melaungkan Ikhwanul muslimin jika korang sediri tidak mahu mendekati saudara-saudara seagama korang di tempat korang sendiri.

Cukup senang , kita patut tegakkan hak kita yang ditindas di tempat dan kawasan kita dulu. Macam selalu , konflik student dengan pihak management. Biasalah management kolej mana yang tak nak ketuk duit student kaw-kaw dia bagi. Cukup bagi aku , korang berganding bahu menegakkan hak korang sebagai student. Voice out your student Right. Sama juga di tempat kerja , ada juga swasta-swasta yang mengenepikan hak pekerja mereka. Please voice out.

Ini , nak sebuk pasal politik luar negara , apa bagai siap join komuniti apa nak buat himpunan lah. Sanggup dari nilai ke putrajaya sampai ke UIA apa bagai nak join solidariti , nak boikot yahudi. Betul , cukup sekadar korang ambil tahu , faham dan menentang kekerasan yang telah mereka lakukan. Sebab , isu dan konflik kat tempat korang belajar pon korang tak mahu ambil tahu, tak ambil kesah. Tak mau masuk campur.

Sebuk kan dengan hal luar , hal dalaman kat tempat kau pon ko tak amek kesah. Prinsip voice out your right mana yang ko pegang ?
Baik tak payah nak menegakkan hak kalau macam nie.

Aku muak tengok golongan macam nie . Lebih baik rasanya , kita mulakan menegakkan hak kita dan orang disekeliling kita di tempat kita sendiri. Di universiti , di kolej , di tempat kerja , di kampung kita dan di mana-mana yang hak kita telah di perkosa dan perlu di tegakkan semula. Kita selesaikan yang disekeliling kita yang dekat , kemudian baru lah kita ke arah globalisasi dan antarabangsa. Tak salah , cuma aku rasa korang setelkan hal kat tempat korang dulu , baru lah korang nak sebok politik luar ke apa.
Tetapi yang penting , hak agama kita. Perlu sentiasa di jaga.

Next time , Voice out for your rights. At your area first then the world...


0 Telegram Komen: