BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, August 7, 2012

ANGER


Marah , emosi yg setiap manusia ada. Cuma api kebakaran hasil marah itu sahaja yang berbeza-beza saiznya di antara seorang manusia dengan manusia yang lain. Sifat yang sebenarnya boleh dikawal oleh kita sendiri. Sebab itu diciptakan sabar di dalam hati.

Macam aku sendiri , aku pon seorang yang panas baran ,macam yang sentiasa di dicakapkan oleh bonda aku dan kawan-kawan aku. Cuma aku punya api kemarahan akan meninggalkan bara menyala , tunggu dipetik sekali lagi untuk bara itu terbakar semula.

Macam yang lain , ada gak orang yang marah sekali pastu dah abis untuk satu-satu masa. Cam bila dia marah api nya menyala marak voooommmm pastu pusss api pun padam dan dia tak marah lagi. Mungkin marah ,adalah cara sesetengah orang untuk melepaskan apa yang dipendam di dalam hati , macam perasaan atau ketidak puasaan dia pada orang  lain.

Walaucamna pon , takde sebab kita nak marah pada orang lain betul ? melainkan ....


PROVOKASI 

Ya,  provokasi ." Jika tak dijolok sarang tebuan , masakan tebuan nak sengat kita " betul tak ?
sebab itu bila member atau ibubapa kita marah pada kita tentu ada sebabnya. Aku rasa korang semua dah cukup matang untuk fikirkan reason kenapa marah.

Ada cerita tu , waktu kerja yang sibuk sakan di sebuah kem medik di bahagian timur asia. Aku sedang sebok menguruskan pesakit-pesakit yang datang dari kem2 pelarian dari utara daerah dan askar2 yang cedera diserang musuh. Biasa lah sibuk , setiap procedure yang aku buat untuk pesakit tak sempat aku nak kemas kertas2 ,bekas plastik dan sampah2 waktu aku buat procedure . Seorang demi seorang pesakit datang tak henti-henti , non stop. Aku fikir aku nak kemas sampah2 tu bila semuanya selesai. Tapi dicelahan kesibukan kem medik itu , aku dikejutkan dengan seorang kakak senior. Memarahi aku kerana buat kerja bersepah-sepah tak reti nak kemas. Mulutnya membebel-bebel memarahi aku kerana buat kerja bersepah tak kemas . Aku bersabar , bersabar , sabar... sabar.... sabar...sibuk ...bising ...sabar dan terus bersabar. ahahah~ itu lah provokasi . Dan menjadi ceritera kita , aku pun merasa marah! Lalu aku direct tengking akak senior itu , "diam lah kak!" dengan harapan dia akan merasai kehadiran marah aku dan senyap agar aku boleh meneruskan tugas aku. Huh~ tidak sama sekali dia melawan api-vs-api dia marah aku lagi. Aku fikir yang aku tak nak bertambahkan keheningan suasana disitu. Cara aku ...SSSSHHHHhhhhhiiisshhh !!!! Dengan nada keras dan jelingan mata membunuh, cewah. Terus , dia pun senyap dan seperti biasalah tak melayu kalau tak mengumpat , tak cina kalo tak tipu , tak keling kalo tak mabok.

Dari situ , kita tau kalau kaum perempuan diorang marah sebab untuk meluahkan ketidak puasan dan kadang kala kerana emosi diorg sendiri. Tak seperti lelaki , marah kita selalunya disebabkan provokasi pihak lain.

Apa yang marah buat kadangkala tak dijangkakan. Cam mungkin orang tu akan sedar yang kita ada benda tak puas hati dengan dia. Mungkin juga , kita akan bertumbuk terajang sepak dia , baru ada fight maaa. Kemungkinan , kita akan memperlihatkan kebodohan diri kita sendiri. hahah 


"Open our heart to listen to others , or the anger shall replace it"

sebab itu jang melenting bila kawan kita menasihati atau tak pon memberi tahu sesuatu perkara pada kita, Sebab jelas nampak yang kita bodoh sebab kita dikuasai api marah.


p/s : bila marah syaitan suka , bulan puasa takde syaitan tapi marah gak. nafsu mungkin :P

0 Telegram Komen: