BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, September 11, 2011

Jangan campurkan POLITIK dalam mencari kepastian.


Selasa lalu , aku ke Bangsar menghadiri satu event diskusi tentang Film Bukit Kepong anjuran Kelab 50B. Ini mungkin bersangkutan dengan isu Mat Sabu cuba mengherokan komunist-komunist yang menyerang dan membakar Balai Polis Bukit Kepong. Sejarah lalu.


Aku berminat sebab , dalam diskusi itu, banyak membincangkan siapakan pejuang sebenar yang memperjuangkan kemerdekaan tanah melayu suatu ketika dahulu. PKM ke ? UMNO ke ? MCA ke ? British ke? Rakyat waktu tu ke ? siapa kah yang sebenarnya memperjuangkan kemerdekaan tanah melayu. semua itu dibincangkan dalam diskusi di majlis itu.

Bagi aku , baguslah kita anak-anak pasca merdeka ini kenal luar dalam sejarah negara kita. Pendedah sebeginilah yang penting untuk remaja macam kita nie dalam mengenal negara tercinta kita.
Tetapi , apa bila mereka-mereka dalam diskusi itu cuba mencampurkan politik dalam perbincangan sewaktu itu. Mula bercakap tentang UMNO lah , MCA lah. mereka cuba menegaskan yang dalam perjuangan ke arah kemerdekaan. UMNO dan parti-parti lain turut cuba memperjuangkan kemerdekaan. Betul , fakta itu betul.
Cuma , dalam konteks anak muda yang cuba mencari kepastian , tak perlu lah untuk masukkan sekali unsur-unsur politik dalam perbincang itu. Aku jadi tak minat bila nak berpolitik dalam mencari kepastian.
Kan bagus kalau sama-sama berbincang tukar pendapat tentang kemerdekaan. Apa yang kau belajar kat sekolah tu bukan lah sejarah yang sebenar sebab buku teks tu dah di edit. Dari diskusi-diskusi sebeginilah kita dapat cerita-cerita tentang merdeka yang tak pernah kita dengar.
Waktu diskusi itu juga , isu berkenaan adakah komunist PKM rejime ke 10 adalah pejuang atau penjahat turut dibincangkan. Cara yang salah , tapi tujuan yang betul. Membebaskan negara dari penjajahan British. British pula menubuhkan rejime askar melayu untuk melawan PKM. Jadi Bristish nie baik ke jahat. Menjajah kita , dan membantu kita dalam waktu yang sama. Tapi konklusinya , rakyat yang inginkan kemerdekaan nie lah yang menjadi mangsa keadaan. Rakyat yang tak tahu apa-apa dah terpengaruh dengan pertolongan British , dan propaganda PKM waktu itu.

Kesudahnya , bila kita cuba mencari kepastian terhadap sesuatu perkara , bila tambah POLITIK dalam tu. Maka , tujuannya dah salah. Sebab politik nie adalah cari untuk menanam benih ideologi sesuatu kesatuan dalam minda rakyat. sama-samalah kita fikirkan dan renungkan.TABIK!!!



" HERO ? atau ZERO ? "

0 Telegram Komen: