BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, December 27, 2010

Konflik Jalan Raya

Jalan raya sesak

Hari ini , pada pukul 8.30 aku dan bonda bersiap mahu ke segambut. Bonda ada appoinment kat sana. Maka, bergerak dari ibupejabat (rumah) ke lokasi pertemuan di segambut. Mula ingat mahu ikut jalan taman ehsan ke arah lebuh penchala link kerna lebih dekat dengan sebuah flyover masuk ke segambut. Sampai dekat area kilang kat taman ehsan tu...aduh sesak nak mampust. Jalan 2 lane jadi 4 lane. 3 arah kedepan 1 arah kebelakang. semua jenis tak sabar. Waktu menunjukkan jam 8.56. sedikit pun tak bergerak. Tension nya. Last-last U turn balik masuk taman eshan dan tuju ke lebuh MRR2. walaupun banyak kereta, tapi atleast bergerak ada flow. dan sampai ke segambut tepat pukul 9.15...aduih apa nak jadi dengan pemandu-pemandu sekarang. nak cepat je tapi tak fikir orang sekeliling.

lepas nie malas nak bawak kereta lagi...

Ambil Pistol dan masuk dalam mulut

Tembak mulut kamu sendiri

Sukar ke mengikut arahan yang paling mudah? tidak bagi mereka yang taat dan setia. Bodoh bagi mereka yang asyik bagi alasan. Aku tak suka dan ia membuat aku rasa muak dengan mereka-mereka yang sentiasa bagi alasan bila aku mengajak melakukan sesuatu. Kau tidak rugi malah kau akan rasa seronok itu yang aku dapat janjikan. Arahan yang mudah dan tidak melanggar hak kamu pun sukar untuk dipatuhi. Lain kali, aku nasihatkan kau agar...



"Ambil pistol dan tembak mulut kamu agar otak lembab kamu bersepai dan hancur"

Sunday, December 19, 2010

Proses MembaikPulih



Baikpulih



Tempoh sebulan , macam yang bermain dalam lingkungan otak aku. Bukan sekadar imaginasi lucah , macam-macam benda yang aku fikirkan. Yang paling aku sedar ialah , segala kesalahan aku terdahulu mula datang kembali. Aku mula memikirkan ia. Setiap hari , setiap masa , setiap saat aku melakukan sesuatu. Ia makin lama makin membuatkan aku kusut. Hinggakan semua orang terdekat dengan aku mula menyedari yang aku telah hilang sesuatu. Sesuatu yang mengisi jiwa aku yang kosong. Bukan sebarangan kosong. Ia disi dengan kebencian dan dendam.


dalam jiwa aku
ada
dendam dan benci.

keluarkan mereka dari aku,

aku hampir jatuh kerna
dendam dan benci menari
dalam jiwa aku.

aku sudah penat,
aku sudah letih,
aku sudah muak,

semakin hari ia menjadi barah.

makin hari makin perit
seperti racun yang lama tidur
tiba-tiba bangun semula,

dendam dan kebencian.


hakikatnya , suatu hari nanti aku akan jatuh disebabkan dendam dan kebencian, dan aku tidak mahu semua itu. Aku mula berfikir yang ada masalah bermakna ada silap kita disitu. Benda yang silapnya dari kita dan kita tidak nampak dan menyedarinya. Aku akan baiki semua itu. Maafkan aku jika pernah menyakitkan hati kalian. Aku silap kerna tidak pernah nampak kesalahan itu. Tetapi, dendam aku masih tidak terbalas, kebencian aku masih terbakar marak. Aku hanya mahu ia berhenti. Diam jika perlu itu tidak bagus pada pendapat aku. Bila kita pendam, ia akan menjadi barah yang bakal merosakkan kita. Harap ia akan berhenti...




Thursday, December 9, 2010

Melawan Titan

Kisah Melawan Titan

Dalam cerita mitos greek, "Titan" ialah makhluk besar yang menguasai bumi sebelum wujudnya mitos dewa dewi Olympus.
Titan menguasai element seperti bumi , angin , api ,dan air.
Dengan kehadiran Titan, manusia ketika itu hidup dalam ketakutan. Tetapi, kekuatan Titan akhirnya dikalahkan oleh Dewa Dewi Olympus dalam satu peperangan yang dimenangi oleh Olympus dan serta merta mengangkat dewa dewi Olympus sebagai KEKUATAN baru selepas penguasaan Titan.

Bukan aku nak cerita pasal mitos yang terang-terangan tidak logik dan tidak masuk akal dengan kuasa-kuasa hebat mereka. Tapi ini satu metafora kepada lanjutan cerita aku.


3 tahun :
hampir tamat aku dengan pengajian aku dalam jurusan kejururawatan dan ia adalah perjalanan yang buat aku jadi kuat. Malah , setiap langkah ia diiringi dengan penindasan , kesengsaraan ,penipuan , konflik , konfrantasi. Akan tetapi , manisnya tetap ada, dengan komrand-komrand seperjuangan aku masih merasakan kegembiraan di celah setiap kesengsaraan itu.



Perlawanan 1 :
Aku dijanjikan dengan kemudahan yang lengkap dan prasarana yang sempurna , malah dengan suasana aman damai untuk belajar. Dari sini hingga ke annex, bangunan baru untuk pelajar-pelajar akan dibangunkan segera awal tahun ini. Ketika itu tahun 2008 bulan april. Aku ketika itu masih naif, bodoh dan gemuk. Aku ya kan aja, dan harap ia menjadi. Dah tiga tahun dan aku sudah mahu habis course aku. Tanah sahaja yang diratakan, tiang belum dipacakkan lagi. Aku tahu, ketika itu aku bodoh tapi bukan bodoh selama-lamanya wahai "Titan" yang maha kuat.

Perlawanan 2 :
Masih benda yang sama, tetapi aku mula faham denga rentak permainan "Titan" ini. Menawarkan benda-benda yang buat dia nampak GAH, tapi hakikatnya semua benda yang "Titan" tawarkan hanya palsu dan tipu yang paling besar. Kami semua bukan dari keluarga yang tinggal dalam banglo 4 tinggkat denga 2 orang bibik yang membantu dan ayah saya pandu Honda Accord pergi ke surau dan mak saya pakai rantai berlian bernilai 1.2 juta ringgit. Hakikatnya , kami orang yang sederhana sahaja ekonominya. Kami tahu, kolej swasta hak milik "Titan" ini diketuai oleh seorang nenek tua yang hanya memegang degree in nursing dan berlagak hebat kerana terlampau lama duduk diatas takhta yang konon nya dibuat dari emas. Sedangkan, kolej yang aku masuk ini langsung tidak dikenali ramai dengan prestasi pelajarnya yang cemerlang ??? 3 tanda soal aku bagi.

Perlawanan 3 :
Aku tahu, bapa "Titan" ini adalah sebuah syarikat corporate dari negeri johor yang sememangnya sentiasa menjana 1.5 billion setiap tahun. Janji ada 1.5 juta masuk yang dibawah ni buat tak-tahu saja lah, betul tak Datin? for sure duit you ada 1.5 juta every year...Aku bukan bodoh, kalau syarikat yang membuka cawangan hospital lebih dari 10 buah di semenanjung hingga ke sabah-sarawak dan juga negara-negara luar. Pasti , profit tahunan akan melangkau lebih daro 3 billion. Yang kejamnya, infrasturktur di kolej pegangan "Titan" hanya terdiri dari 2 auditorium, sebuah bangunan pengurusan 3 tinggkat sebuah bilik yang dijadikan perpustakaan ,sebuah dewan peperiksaan yang boleh dijadikan kelas dan sebuah cafe. Ada lebih 1000 lebih orang pelajar pada tiap-tiap masa isnin- sabtu. Kelas dari 7.30 pagi hingga 5.00 petang seakan-akan sekolah rendah. Ini kah taraf sebuah kolej swasta ? IPTA ke ini ?

Perlawanan 4 :
Aku cuba tanya komrand-komrand senior aku. Mereka kata mereka sudah melawan "Titan" semenjak sebelum aku masuk ke kolej ini. Jadi aku, bersemangat dan ingin sama-sama melawan "Titan". Aku pun ajak sekali rakan-rakan ku untuk sama-sama melawan "Titan". Pada mulanya mereka bersemangat seperti aku. Tetapi, hakikatnya mereka adalah manusia yang tiada telor! Penakut yang hanya layak di langgar dengan kereta kebal dan mati dihujung senapang komunist ! Bila waktu berbincang, kata-kata api keluar membuak-buak! bila berada betul-betul semasa melawan "Titan", mereka mula berundur, takut lemah secara tiba-tiba. Aku mula tahu, yang mereka semua hidup dengan pujian dari "Titan" , mereka mahu berjaya dengan kegembiraan yang "Titan" beri walaupun ia semua menindas hak mereka dan menyeksa mereka. Manusia yang takut terjejas dan biarkan diri mereka ditindas.

Perlawanan 5 :
Sudah menjadi habit "Titan" yang hiburan itu lebih penting dari pembelajaran. Kami dipaksa untuk menyanyi dan menari dalam keramaian dengan syarikat corporate johor itu. Jika di lihat, dari segi pembelajaran para pelajar, mereka tidak ambil tahu pun hanya lebihkan kepada hiburan-hiburan yang membuat masa kami. Bukan itu sahaja, duit kami dikikis dengan sesuka hati. Ada sahaja benda yang tidak sepatutnya dibayar kami kena bayar. Hingga tak masuk akal bila tiap-tiap semester kami dikehendaki membayar sesuatu yang tidak memberi manfaat pada kami. Bodoh lah jika kami percaya kepada tipu helah ketua "Titan" yang tua kerepot nak mampus. Lama sangat atas takhta tu yang pikiran pun jadi bodoh, kami muda ini bukan budak-budak yang tidak boleh berfikir. Kami tahu yang "Titan" minta kami bayar pada benda yang tak patut sebab mahukan duit kami lebih dari ambil kisah pasal kehidupan kami di kolej. Yang paling jelas bila , pengambilan pelajar. Dah tahu pura-pura tak tahu. Sudahlah fasiliti tempat belajar kurang dan hostel tidak cukup untuk tampung kami. "Titan" tamak, mereka ambil pelajar dalam jumlah yang banyak tanpa memikirkan di mana mahu meletakkan mereka. Akhirnya , semua orang menerima masalah hasil dari kebodohan "Titan"...Tahniah!

aku sudah muak dengan kekejaman "Titan" juga dengan mereka-mereka yang tidak tahu melawan "Titan". Kerana "Titan" sudah lama berkuasa dan mereka-mereka yang bodoh itu dalam masa yang sama mengekalkan "Titan" di atas. Persoalannya, sampai bila? 3 tahun sudah hampir berlalu dan tiada satu pun yang berubah.

Wednesday, December 8, 2010

Orang Tengah ( sisi Kanan )

Di manakah kedudukan anda ???


Arankian , bertempurlah antara dua doktrin terhebat era itu. Segala kekuatan ditunjukkan di medan tempur. Maka, berarak-araklah tentera kedua-dua doktrin itu ke medan tempur demi melunaskan kebenciaan masing-masing. Segala kekuatan dikumpulkan atas tujuan memusnahkan. Hatta, perjalanan mereka bertemu di sebuah tempat kecil aman damai. Dari arah kanan doktrin yang satu datang, dari arah kiri, doktrin yang satu lagi juga datang. Maka, kedua-duanya bertemu di tengah-tengah tempat kecil itu aman damai lokasi nya. Apa yang terjadi kepada tempat kecil itu selepas menemukan kedua-dua bala askar dua belah doktrin???

Al-maklum , sesudah 2 buah experiment dan observasi di buat atas keatas 2 sample-sample yang berasingan tentang isu orang tengah. Akhirnya ,Doktrin Komunist pun mengeluarkan report ini. Pertama , secara am nya, kita akan jadi orang tengah antara dua buah pihak secara ? sengaja , tak sengaja atau mangsa keadaan. Jadi orang tengah tugasnya ialah menyelesaikan sesebuah konflik .Selain itu juga, orang tengah jugalah sentiasa menjadi mangsa.Orang tengah kadang-kadang juga menjadi pembakar konflik antara dua belah pihak , jahat .Tetapi, apa sebenar peranan orang tengah itu adalah amat general jika kita bincangkan, luas skop bila kita cakap pasal orang tengah. Sama ada bila ada orang tengah konflik jadi aman atau bila kehadiran orang tengah ada, konflik makin merebak.

Aku ingin cerita satu situasi yang aku pernah lihat dan rasa suatu ketika dahulu. Dimana antara 3 orang "kawan" yang berjuang bersama-sama. Dua dari mereka bertiga tidak menyukai satu sama lain. Seorang tidak tahu yg A tidak suka C , manakala C tidak tahu A tak suka dia. Tetapi , B tahu yang A tidak suka pada C. Sekarang , B menjadi orang tengah diantara A dan C. Anda faham tak? aku gunakan A B C lah untuk mengambarkan situasi ini ok.

Sepanjang mereka bertiga bersama. A dan C memang tidak sebulu, tidak sependapat , A tak suka C. Manakala , C pun tak suka A.Hakikat sebenar dalam konflik ini. A cuba mengajak B untuk sama-sama tak suka C. Nampaknya, A cuba mendapatkan back-up untuk menang dalam konflik ini. C pula ,melakukan benda yang sama dalam situasi ini. Masing-masing nak berebut B bukan sebab dia popular atau sedap untuk didampingi, cuma B ialah pelengkap kemenangan dalam konflik antara A dan C.

Sebenarnya , kita tidak perlu fokus sepenuhnya pada A dan C, kerna yang paling penting sekarang. Apakah dilemma yang dirasa oleh B? perasaan dia diperlakukan oleh 2 belah pihak tersebut.Nyata , setiap bibik luahan hari B amat menyedihkan kerna setiap darinya datang dengan jawapan yang tanpa solusi. Dilemma yang paling mega sekali ialan perasaan berbelah bahagi yang dirasa orang tengah. Mana arah yang patut dia setujui, kiri atau kanan. Jika dia ke kiri yang kanan akan terbakar, jika dia ke kanan maka yang kiri pula yang terbakar. Dia tidak dapat menentukan pihak mana yang patut dia sokong. Sisi kanan berkata seperti ini, maka sisi kiri pula berkata sebegini. Pening kepala mana satu yang perlu di percayaai.

Sampai satu tahap, Dia sangat tension, darah tinggi , tekanan darah naik mencecah paras bahaya lebih dari norma biasa 120/60. Maka, dia mula menagihkan suatu titik perhentian. Salah A dan C kerna menjadikan B sebagai mangsa konflik mereka kerana dia berada tepat pada saat konflik itu. Itu yang menjerat B kedalam konflik mereka. Setiap hari, orang tengah sakit apabila cuba menjaga kedua-dua pihak. Sebelah sini nak kena jaga, sebelah sana pun nak kena jaga. Akhirnya , diri sendiri tidak terjaga. Makan diri lah dia jadinya. Setiap hari, perasaan berbelah bahagi makin kuat dan dia makin sengsara. Hatinya di mamah sedikit demi sedikit.Tanpa kesudahan. Buntu otak nya mencari penyelesaiaan. Bagi aku , sampai bila dia akan makan diri sebagai orang tengah?




" Diluah mati emak , Ditelan mati bapak "
( pepatah lama yang amat sesuai melambangkan orang tengah )

Tuesday, December 7, 2010

Pesta Pasca Perang

Pasca Perang c7/36

Arankian , selepas sepurnama Doktrin Komunist berperang habis-habisan menentang musuh, 1400 infantri terkorban, 1 pegawai kelas 1st terkorban, 10 kereta perisai hancur , kem musnah , dan banyak lagi kemusnahan dan kerugian ditanggung oleh Doktrin Komunist dalam peperangan c7/36 .Disember 6, pihak Doktrin Komunist menyerah kalah dengan pihak musuh, Brigadier Komunist menyerahkan medal jawatan general kepada pihak musuh tanda simbolik menyerah kalah secara rasmi.Namun ia bukanlah pengakhiran yang tetap dan selama-lamanya, akan ada balas-membalas tembakan!!!

Selama kita berkawan dalam sesebuah komuniti, kita buat kawan dan kita akan hasilkan beberapa orang musuh.Memang benar, tak semua orang setuju dengan kita, suka kita dan terima kita. Jadi,apa yang aku dan kau perlu buat? Terhengeh-hegen mencari kawan yang sebenarnya musuh kita? Bagi aku tak perlu semua itu...Pastikan anda tahu siapa kawan dan siapa lawan. Peperangan c7/36 berakhir dengan kekalahan sebuah misi yang merangkumi kejatuhan penguasaan Doktrin Komunist pada sektor Nabmeres.

Aku dah penat, ayat terakhir yang aku dapat luahkan. Hentikan semua ini dan aku mahu berehat. Aku tepikan semua dendam aku atas kekalahan itu dan aku padamkan api kemarahan aku. Sedar, aku sedar yang kekalahan aku disebabkan kebodohan aku sendiri. Tidak fikir panjang masa itu. Nyata, aku kalah kerna aku tidak sedar yang musuh sedang bersatu tenaga untuk menjatuhkan aku. Aku rela , kerna mereka bersatu berganding bahu menjatuhkan aku. Realiti ketakutan sebenar telah mencurah laju kemuka aku. Sedikit goyah, mengeletar jari jemari aku menahan serangan pihak musuh.Aku benar-benar takut waktu itu.

Hakiskan kebencian aku, hentikan semua ini. Aku takut ketika itu. Hakikatnya, aku boleh menghidu bau kebahayaan yang bakal belaku. Musuh mula menghantar wakil. Aku dapat rasakan akan ada sesuatu yang bakal belaku. Cuma aku pasti...kemenangan bukan hak mutlak aku ketika saat itu. Aku hanya bersedia, walaupun saat ketika kehadiran wakil dari pihak musuh itu sudah menempa ketakutan pada aku. Aku tidak puas hati, aku takut pada musuh yang berpangkat rendah. Maruah aku sebagai komander mula terasa dicabar. Tapi aku takut, benar-benar takut.

Ketika serangan bermula...keberanian aku bagaikan lilin di tiup angin bayu. Hampir tepadam, tetapi kekal kehangatannya. Aku cuba memberanikan diri aku menentang musuh, ia suatu yang bermaruah yang aku dapat kekalkan. Saat-saat genting berlalu agak perlahan. Aku mengigil, takut terasa sejuk menular kejari-jemari ku. Aku masih kuat melawan walaupun musuh menyerang dari setiap sudut.Nyata , aku bagai harimau tanpa taring , ada kuku tidak boleh mencakar. Bila ia akan berakhir?

Aku cuba melawan, dengan harapan. Kesakitan serangan musuh dapat ditangkis. Ia berhasil, aku selamat buat masa itu , lega...tapi berhati-hati. Saat makin genting dan aku diserang tanpa belas kasih sedikit pun. Karma aku bilang...Aku teringat yang peperangan sebelum ini aku tidak sedikit pun kasih pada musuh aku, semuanya kekejaman yang nyata aku semburkan. Sekarang , aku merasakan perasaan yang dahulunya aku yang sampaikan. Menyesal? tidak sekali.

Akhirnya , setelah berpadu tenaga melawan dan menangkis serangan musuh. Titik pengakhirannya bermula dengan pengumuman kalah. Aku berundur demi keselamatan Diri aku , yang lain dan kurangkan kemusnahan. Namun...yang pasti aku akan menyimpan kekalahan ini buat pengajaran pada diri ku dan yang lain-lain. TABIK!!!